Konferencja „Warszawa wraca nad Wisłę”.

W Senacie odbyła się 9 października 2017 r. konferencja „Warszawa wraca nad Wisłę”, zorganizowana przez Parlamentarny Zespół ds. Rozwoju Dróg Wodnych.

Wzięli w niej udział przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwa Środowiska, władz Warszawy, samorządu województwa mazowieckiego oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz Wisły.

Otwierając spotkanie, marszałek Stanisław Karczewski podkreślił, że mimo, iż Wisła dzieli Warszawę na prawo- i lewobrzeżną, to łączy wszystkich Polaków. Przywołał słowa Jana Pawła II, który w 1987 r. w Gdańsku o Wiśle mówił, że „jest to rzeka wszystkich ziem polskich, rzeka naszych dziejów”. „Rzeka, milczący świadek życia pokoleń – ich rodzenia się i umierania, ich twórczych wysiłków, związanych z gruntowaniem wszystkiego, co Polskę stanowi, ich zmagań – czasem zmagań na śmierć i życie, ażeby utrzymać i zabezpieczyć to, co ojczyste, co jest wspólnym dorobkiem i wspólnym dziedzictwem” – cytował słowa papieża Polaka marszałek Senatu. Przypomniał także, że rzeka była świadkiem doniosłych wydarzeń historycznych związanych z Warszawą zarówno tych zwycięskich, jak „cud nad Wisłą”, czy tragicznych, jak powstanie warszawskie. Przez wieki stanowiła źródło utrzymania wielu warszawiaków, była również ich miejscem odpoczynku i rozrywki. Niestety, m.in. w wyniku zaborów, Warszawa odwróciła się od swojej rzeki. Problem ten dostrzegł Stefan Starzyński i ogłosił nigdy nie zrealizowany ze względu na wybuch II wojny światowej program „Warszawa frontem do Wisły”. Jak podkreślił marszałek Stanisław Karczewski, dzisiaj po latach warszawiacy znowu wracają nad Wisłę.

Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Dróg Wodnych senator Jerzy Wcisła przypomniał, że konferencja odbywa się w Roku Rzeki Wisły. „Chcemy porozmawiać o problemach związanych z ożywieniem życia nad Wisłą takich jak bezpieczeństwo żeglugi, godzenie interesów ekologicznych i żeglugowych czy zagospodarowanie starorzeczy” – zaznaczył senator. Jak dodał, w Polsce w ostatnich latach gwałtownie rośnie zainteresowanie rzekami, pojawia się coraz więcej inicjatyw tworzenia wodnych szlaków turystycznych.

Podczas senackiego spotkania omówiono różnorodne uwarunkowania związane z powrotem stolicy nad Wisłę. Podkreślano znaczenie współpracy władz rządowych, samorządowych i organizacji pozarządowych.

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zwrócił uwagę, że realizowany przez warszawskie władze od 10 lat plan przywrócenia miastu Wisły opiera się na 3 elementach: rekreacji, bezpieczeństwie i przyrodzie. Zdaniem wiceprezydenta unikatowe w skali europejskiej są naturalne brzegi rzeki i obszary Natura 2000. Wyzwanie stanowi sposób pogodzenia rosnącej wśród warszawiaków popularności Wisły z zachowaniem unikatowości jej brzegów.

W opinii Katarzyny Stakuń z Biura Marketingu m.st. Warszawy Wisła jest dla miasta szansą. „To od nas zależy, czy szansę tę wykorzystamy w mądry i przemyślany sposób” – przekonywała. Jak mówiła, proces przywracania rzeki miastu wkracza obecnie w ostatnią fazę. Zmiany widać nie tylko na lądzie, przede wszystkim na tłumnie odwiedzanych przez warszawiaków i turystów bulwarach i plażach, ale również na samej rzece, gdzie pojawia się coraz więcej jednostek pływających. Katarzyna Stakuń zwróciła uwagę, że działania miasta skupiają się na kilku płaszczyznach – rozbudowie infrastruktury towarzyszą projekty edukacyjne, kulturalne i sportowe.

Podczas konferencji przedstawiono także realizowany w latach 2014–16 w województwie mazowieckim projekt Park Rzeki Wisły, którego celem było wsparcie wielowymiarowego rozwoju obszarów położonych nad Wisłą między Nowym Dworem Mazowieckim a Płockiem. Mówiono również o działaniach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na rzecz rozwoju sektora transportu wodnego śródlądowego, o gospodarczym wykorzystaniu rzek z uwzględnieniem ochrony wód. Zaprezentowano założenia strategii rozwoju żeglugi pasażerskiej, omówiono też zagadnienia związane z bezpieczeństwem żeglugi na środkowej Wiśle oraz wskazano na potrzebę utworzenia Warszawsko-Zegrzyńskiej Pętli Wodnej.

 

 

Źródło: Senat RP